Yann Martel: Pi élete

2013.08.08 10:49

Mint oly sok könyvnek ennek is a mozis feldolgozása hozta meg a sikert (legalábbis én  biztosan azért vettem kézbe mert hallottam, hogy Oscar díjas film készült belőle). Mielőtt még a könyvről kezdenék mesélni fontos megemlítenem, hogy a filmet még nem láttam, de a könyv után most már biztosan megnézem mivel kíváncsi vagyok, hogy sikerült a filmvászonra vinni ezt a szerintem nem könnyű történetet.

A történet Indiában kezdődik ahol megismerhetjük Piscine Molitor Patel életét. Hogy hogyan is lesz belőle Pi élete? A válasz egyszerű, mint mindig a gyerekek gonoszsága határtalan tud lenni. Így jár főhősünk is és az iskolában gyorsan pisisnek kezdik csúfolni a neve miatt. Talpraesettségének köszönhetően kihozza belőle a legtöbbet és magát Pi-ként mutatja be vagyis 3,14. Nagyon őszinte és befogadó személyiség szomjazik a tudásra. Apja egy állatkertet vezet és nagyon sok mindent megtanul az állatokról is, de a különböző vallások is nagyon közel állnak hozzá. Ebből problémái is adódnak hiszen mind a hinduizmusban, mind az iszlámban, mind a keresztény vallásban megtalálja "a saját Istenét" a szépséget és a jót. A felnőttek azt javasolják neki, hogy válasszon egy vallást, mert az összeset nem lehet, főhősünk ezt nem nagyon érti hiszen mindegyikben ott lakozik Isten csak esetleg másképpen hívjuk. Úgy gondolom a mai kor emberének is lenne mit tanulnia ezekből a gondolatokból. A cselekmény akkor fordul komolyra, mikor a családnak el kell hagynia Indiát és Kanadába kívánnak költözni. A hajó balesetet szenved és Pi egy bengáli tigrissel egy csónakba kerül, tehát nem csak a tengert kell túlélnie hanem a föld egyik csúcsragadózójával is meg kell küzdenie.

Pi Patel 277 napot tölt a tengeren, ő az a személy, aki a legtovább túlélte a nyílt óceánon, már maga ez csoda. (És ez ráadásul igaz történet, ha elfelejtettem volna mondani!)

A könyv és az író, hagy előttünk nyitott kérdéseket és, hogy a hithez visszakapcsolódjunk mindenkinek a hitére van bízva, hogy mit hisz el. Bevallom ezen sokat kellett gondolkoznom, de végül arra jutottam, hogy Pi Patel megpróbáltatásai és megmenekülése csodálatos történet, én hiszek neki és benne. De lehet, hogy mindenkiben ott lakozik a bengáli tigris? Meglehet. Ezt mindenki döntse el saját belátása szerint.

Mindenkinek ajánlom a könyvet hiszen egy hihetetlenül csodás történetet lehet megismerni belőle, ahol a saját hitünket is próbára tehetjük ha szeretnénk. Sokan írták, hogy egy modern Öreg halász és egy modern Robinson történet ez, és van benne valami, de úgy gondolom, hogy a lényeg sokkal messzebb mutat.

Jó szórakozást a műhöz!